Uitzendorganisatie in het vastgoedonderhoud Liber Personeel zag in 2016 het levenslicht. Het bedrijf is een logisch gevolg van de ervaring die oprichters Chris Epskamp en André Nell opdeden. Ga maar na. Ze begonnen in de bouw en hebben jarenlange ervaring in de uitzendbranche. Nell over het succes van Liber Personeel.
Kun je uitleggen wat Liber Personeel precies doet?
“Liber Personeel levert personeelsdiensten aan bedrijven binnen het vastgoedonderhoud. Denk aan zzp’ers en uitzendkrachten en dan voornamelijk timmerlieden en schilders. Maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om medewerkers bij ons op de loonlijst te zetten. Hierdoor zijn wij in staat mensen te vinden die goed aansluiten bij onze klanten. Daarbij is niet alleen de kennis en kunde van een medewerker van belang, maar ook het sociale aspect.”
“Omdat onze mensen veelal in bewoonde situaties aan het werk zijn, is het belangrijk dat ook dat punt goed wordt afgewogen. Dat resulteert uiteindelijk in tevreden medewerkers en opdrachtgevers.”
Trainingen, tips; jullie steken veel tijd in jullie uitzendkrachten. Kun je uitleggen hoe precies en waarom?
“De medewerkers zijn ons kapitaal. Het duurzaam inzetbaar maken van mensen is daarbij ontzettend belangrijk. Zo zijn mensen breder en langer inzetbaar. Omdat wij veel in grotere renovatie- en onderhoudsprojecten werken binnen het vastgoedonderhoud willen we ervoor zorgen dat onze mensen binnen alle fasen inzetbaar zijn.”
“Een voorbeeld daarvan is een training luchtdicht bouwen die we hebben gegeven om onze medewerkers bij kozijnvervangingen van waarde te laten zijn. Dit soort trainingen voorkomen faalkosten. Daarnaast is het belangrijk om het bewustzijn bij de medewerkers te vergroten van waarom ze dingen doen.”
“We proberen enerzijds onze medewerkers bij te scholen en anderzijds nieuwe kennis en kunde bij te brengen om een bijdrage te leveren en zo de tekorten in de markt te verkleinen.”
“Waar we daarnaast erg scherp op zijn is veiligheid en communicatie. Veiligheid is vanzelfsprekend iets waarop wij al onze mensen certificeren. Aandacht geven tijdens het werk aan veilige werksituaties. Wekelijks nemen wij dat intern door met onze accountmanagers.”
“Onze medewerkers hebben te maken met veel nationaliteiten en contactmomenten met klanten. Daarom zorgen wij dat onze medewerkers bijscholing krijgen in taal wanneer nodig, we ze uitleggen wat er van ze verwacht wordt in bepaalde situaties en hoe te handelen bij conflicten of agressie.”
Hebben jullie moeite met het vinden van personeel en uitzendkrachten in de huidige markt?
“Uiteraard. De krapte op de arbeidsmarkt is enorm. Dat geldt voor alle branches. We bestaan nu vijf jaar en dat maakt dat we zelf steeds beter gevonden worden en dat medewerkers in de markt horen wie we zijn en hoe we het doen. Onze ervaring is dat mensen daar graag bij aan willen haken en waarderen wat wij voor onze mensen doen.”
In hoeverre onderscheidt Liber zich van andere uitzenders?
“Er zijn een aantal factoren. Wij hebben intern de beste mensen met een enorme drive en veel ervaring in de branche. Zowel de uitzendbranche als praktijkervaring in de bouw en schilders. Ook is de focus die we hebben op het vastgoedonderhoud heel belangrijk om de klanten echt te begrijpen. En we kijken naar mogelijkheden, wat iemand wél kan in plaats van wat iemand niet kan.”
Zetten jullie in op omscholing in deze krappe markt?
“Op dit moment hebben wij zelf geen omscholingstrajecten. Wat wij veel zien, is handige mensen bij ons aan tafel die nog geen aantoonbare ervaring hebben in de markt als schilder, timmerman of houtrotsaneerder.”
“Voor die mensen hebben we werkervaringsplekken bij een aantal klanten, waarbij mensen in het werk opgeleid moeten worden omdat het bijvoorbeeld gaat om de montage van een uniek product.”
“Zo kunnen we voor iedere sollicitant die bij ons binnenkomt een passende plek vinden en hoeven we niemand met lege handen naar huis te sturen.”
Welke tip zouden jullie een beginnende uitzender meegeven? Wat moet die wel en niet doen?
“Laat je certificeren en zoek aansluiting bij een brancheorganisatie. Het houd je scherp en zorgt voor kwaliteit. Kwaliteit zou voor alle bedrijven in de branche bovenaan moeten staan.”